Trygghet

I Örebro ska alla känna sig trygga, oavsett plats och tid på dygnet. Idag finns omfattande problem med bland annat bilbränder, öppen narkotikahandel och annan brottslighet i delar av staden. Under en period förra året brann nästan en bil om dagen i Örebro, och enligt Brottsförebyggande rådet är Örebro ett av de län där flest människor känner sig otrygga ute på kvällarna. Så vill vi moderater inte ha det.

Kommunen kan inte bara hoppas på att polisen löser problemet, utan måste ta sitt ansvar i det trygghetsskapande arbetet och ge dem sitt stöd i det brottsförebyggande, men även det beivrande, arbetet. Vi vill att kommunen anlitar särskilda så kallade dolda väktare som kan samarbeta med polisen och hjälpa dem att förebygga brott och gripa gärningsmän.

Kommunens fältgrupp ska även genomföra uppsökande insatser inriktade på särskilt utsatta målgrupper och områden för att fånga upp ungdomar som är på väg in i kriminalitet. Vi vill stärka den med ytterligare tre fältassistenter.

Socialtjänsten behöver ha snabb och kontinuerlig kontakt med föräldrar eller vårdnadshavare till unga brottslingar för att tidigt komma åt olämpligt beteende och ge dem stöd att bryta destruktiva mönster. Idag faller arbetet med unga brottslingar ofta mellan stolarna när polisens ansvar för dem tar slut. Vi vill ge socialtjänsten ökade resurser så att den kan samverka med polisen på ett bättre och mer effektivt sätt.

Att få röra sig fritt, arbeta och studera, samt välja sin partner är rättigheter som ska gälla alla i Sverige och Örebro, oavsett kulturell bakgrund. Idag är hedersrelaterat våld och förtryck ett utbrett kulturellt problem som drabbar framför allt flickor och kvinnor, men även pojkar och män. Mörkertalet befaras vara stort eftersom rädsla och social kontroll leder till att få vågar anmäla. Vi vill intensifiera kommunens samarbete med polisen, sjukvården och olika hjälp- och stödorganisationer för att tillsammans bekämpa det hedersrelaterade våldet. Även hbtq-personers särskilda utsatthet behöver uppmärksammas som en del i detta arbete.

Alla ska kunna känna sig trygga i sitt hem. Tyvärr kan hemmet vara en hotfull plats, i synnerhet för kvinnor och barn. Vi vill bredda kommunens insatser för de som är fast i destruktiva relationer. En person som ber om hjälp att lämna en relation där det förekommer våld, hot och trakasserier ska få den hjälpen omgående.

Det är viktigt att kommunen aktivt identifierar och åtgärdar områden som upplevs som otrygga av örebroarna. För att få insikt i vilka områden som medborgarna upplever som otrygga vill vi att kommunen genomför regelbundna trygghetsvandringar i staden på kvällar och nätter. Tillsammans med polisen ska politiker, tjänstemän och inbjudna frivilliga ur allmänheten nattvandra i delar av staden för att granska dem ur ett trygghetsperspektiv.

Nolltolerans mot narkotika

Antalet ungdomar som kommer i kontakt med, och missbrukar, olika slags narkotika i Örebro ökar. I varje nionde klass har minst en elev tagit narkotika, och var tionde gymnasieelev har provat droger. Varje barn har rätt att växa upp i ett drogfritt Örebro. Vi vill satsa 40 miljoner kronor på tydligare och snabbare insatser för att stärka hela åtgärdskedjan så att inget barn eller ungdom med missbruksproblem ska falla mellan stolarna.

Läs mer om våra förslag för ett drogfritt Örebro här.

Moderaterna vill

• Anlita dolda väktare som ska samarbeta med polisen
  • Anställa ytterligare tre fältassistenter
  • Öka resurserna till socialtjänsten i arbetet med unga brottslingar
  • Bekämpa det hedersrelaterade våldet, även det som rikta mot hbtq-personer
  • Erbjuda personer i destruktiva relationer hjälp inom 24 timmar
  • Genomföra trygghetsvandringar tillsammans med polisen och örebroarna
  • Inrätta en Trygghetscentral som ska leda och samordna kommunens trygghetsinsatser
  • Inrätta ett särskilt, operativt Narkotikateam med max 30 min insatstid som ska arbeta med akuta fall och uppsökande i hela kommunen
  • Att socialjouren har öppet dygnet runt och att ungdomar med missbruksproblematik kan få hjälp inom 24 timmar

Läs mer om detta i vår budget.

Läs Moderaternas handlingsprogram för Örebro kommun.