(M) och (L) säger nej till Miljöpartiet

Moderaterna och Liberalerna har idag valt att avbryta förhandlingarna med Miljöpartiet och gå vidare gemensamt som en borgerlig opposition till det socialdemokratiska styret. Det innebär att Moderaterna och Liberalerna inte kommer att ha ett valtekniskt samarbete med Miljöpartiet inför den kommande mandatperioden.

– Örebro behöver en tydlig, borgerlig opposition som kan ställa Socialdemokraterna till svars, förklarar Anders Åhrlin (M), gruppledare oppositionsråd för Moderaterna. Miljöpartiet är inget borgerligt parti, och de har under den gångna mandatperioden visat att de är mer intresserade av att styra med Socialdemokraterna än att ingå i ett aktivt oppositionssamarbete.

– Jag känner mig trygg och stark att under kommande mandatperiod fortsätta Moderaternas och Liberalernas goda oppositionssamarbete, säger Karolina Wallström (L), gruppledare och oppositionsråd för Liberalerna. Det är trots allt sakpolitiken som förenar oss och driver fram bra oppositionsförslag. Nu kan vi fortsätta att bygga vidare på den breda samsyn vi har tillsammans.